W części 1 komentarza do ostatniej nowelizacji ustawy o dystrybucji ubezpieczeń omówiliśmy zmiany dotyczące pośredników ubezpieczeniowych i prowadzonej przez nich działalności – przeczytasz o tym TUTAJ. W części 2 omówione z kolei zostaną zmiany dotyczące dwóch równie istotnych obszarów, tj. rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz postępowania kontrolnego przeprowadzanego przez KNF.
Rejestr pośredników ubezpieczeniowych
Do art. 52 UDU dodano ust. 4a, zgodnie z którym organ nadzoru będzie udostępniał zakładowi ubezpieczeń, nie częściej niż raz na kwartał, zbiorczą informację o aktualnych wpisach w rejestrze agentów, objętych wpisem danego zakładu. Sposób udostępniania zakładom ubezpieczeń tych informacji zostanie uregulowany w odpowiednim rozporządzeniu wykonawczym.
W wyniku nowelizacji rozbudowany został art. 53 UDU dotyczący złożenia przez zakład ubezpieczeń wniosku o wpis do rejestru agentów. Aktualnie zakład ubezpieczeń jest zobowiązany do złożenia wniosku o wpis także w sytuacji połączenia lub podziału zakładu ubezpieczeń albo agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające.
Od 01.03.2025 r. rejestr pośredników będzie zawierał adres poczty elektronicznej agenta. Dodanie do rejestru agentów informacji o adresie poczty elektronicznej wychodzi na przeciw potrzebie usprawnienia komunikacji między UKNF a agentami, w szczególności w sytuacjach utrudnionego kontaktu z agentem, za pomocą tradycyjnych środków komunikacji. Adres poczty elektronicznej w rejestrze ma być tożsamy z tym zgłaszanym do KRS i CEIDG.
Wskutek zmiany art. 55 ust. 4 oraz art. 59 ust. 5 UDU zawężono zakres danych odpowiednio w rejestrze agentów i rejestrze brokerów odnośnie osób fizycznych będących akcjonariuszami, udziałowcami oraz osobami, które mają bliskie powiązania odpowiednio z agentem albo brokerem. Dotychczas ustawa nakładała obowiązek przekazywania danych ww. osób obejmujących m.in. NIP, siedzibę firmy i adres. Ustawodawca uznał, że są to dane nadmiarowe, które nie znajdują odzwierciedlenia w odpisie z KRS spółki. Nie ma zatem uzasadnionej potrzeby, aby takie dane zawierał rejestr agentów i rejestr brokerów.
W art. 56 ust. 2a UDU nałożono na zakład ubezpieczeń obowiązek polegający na zgłoszeniu do organu nadzoru zmiany danych objętych wpisem do rejestru agentów dotyczących zmarłego agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające, w którego miejsce wstąpił zarządca sukcesyjny.
W nowododanym art. 57a uregulowano obowiązek złożenia przez zakład ubezpieczeń wniosku o wykreślenie agenta z rejestru nie tylko w przypadkach rozwiązania umowy agencyjnej ale także z innych powodów leżących po stronie agenta, które doprowadziły do wygaśnięcia umowy agencyjnej. Będą to np. śmierć agenta, zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej czy zaprzestanie spełniania przez agenta wymogów ustawowych. Z kolei na mocy art. 57b UDU, KNF zyskał uprawnienie do wykreślenia agenta ubezpieczeniowego z rejestru agentów z przyczyn leżących po stronie zakładu ubezpieczeń, takich jak cofnięcie zakładowi ubezpieczeń zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej, zaprzestanie wykonywania działalności przez zagraniczny zakład ubezpieczeń, czy połączenie zakładów ubezpieczeń.
Kontrola KNF
Zmiany wprowadzone w ustawie w zakresie kontroli dokonywanej przez KNF mają na celu wprowadzenie możliwości doręczeń elektronicznych w odniesieniu do czynności kontrolnych i innych czynności nadzorczych KNF niemających formy decyzji administracyjnej.
Dokumenty takie jak upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, protokół kontroli, zastrzeżenia i uwagi do protokołu kontroli, żądania złożenia wyjaśnień czy zalecenia KNF mogą być sporządzane/udzielane/utrwalane i przekazywane na piśmie w postaci elektronicznej. Wówczas doręczane będą na adres do doręczeń elektronicznych. Alternatywnie, dokumenty te nadal mogą być sporządzane w postaci papierowej. W postaci elektronicznej mogą być także utrwalane dowody.
Przyjęte rozwiązania mają na celu przede wszystkim usprawnienie i zwiększenie efektywności przeprowadzenia czynności kontrolnych i innych czynności nadzorczych KNF. Mają się także przyczynić do zmniejszenia obrotu korespondencji papierowej oraz obrotu dokumentacji papierowej wewnątrz podmiotów kontrolowanych.
Za istotną należy uznać także zmianę polegającą na dodaniu do ustawy art. 88a. Zgodnie z tym przepisem członkowie KNF, osoby wykonujące pracę w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego (niezależnie od jej podstawy, tj. umowy o pracę czy umowy cywilnoprawnej) zostały objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie informacji, z którymi zapoznały się w trakcie wykonywania swoich obowiązków wynikających z ustawy, z wyjątkiem informacji uniemożliwiających rozpoznanie pojedynczego dystrybutora ubezpieczeń.