Logo Logo
  • Angielski
Menu

Część IV: Wymogi informacyjne i zasady prowadzenia działalności – wyzwania w zakresie jakości doradztwa

Strona główna
Bez kategorii
Część IV: Wymogi informacyjne i zasady prowadzenia działalności – wyzwania w zakresie jakości doradztwa
Szukaj na stronie
  • Please wait..
  • Strona główna
  • O Kancelarii
  • Poznaj nasz zespół
  • Doradztwo prawne
    • Instytucje finansowe
    • Prawo procesowe
    • Prawo gospodarcze
    • Prawo nowych technologii
    • Ochrona danych osobowych
    • Ubezpieczenia
  • Raport prawny
  • Leasing & TSL
  • BeInsured
  • Aktualności
  • Kontakt

Czwarta publikacja koncentruje się na obszarze, który ma bezpośredni wpływ na doświadczenie klienta w kontakcie z dystrybutorami ubezpieczeniowymi – wymogach informacyjnych i zasadach prowadzenia działalności. To zbiór przepisów, który obejmuje m.in. obowiązki dotyczące przejrzystości, doradztwa, identyfikacji potrzeb klienta, a także ujawniania informacji o produkcie oraz o wynagrodzeniu pośredników.

Warto podkreślić, że w przypadku produktów inwestycyjnych powiązanych z ubezpieczeniem (IBIP), sankcje były szczególnie dotkliwe, ponieważ ten segment rynku niesie ze sobą większe ryzyko wprowadzenia klienta w błąd. Przykłady obejmują niepełne wyjaśnienie ryzyka inwestycyjnego, ukryte opłaty czy zawyżone oczekiwania wobec stóp zwrotu.

W ocenie EIOPA, jednym z najważniejszych wyzwań pozostaje realna jakość doradztwa. Nadal istnieje luka pomiędzy formalnym spełnieniem obowiązku informacyjnego a rzeczywistym zrozumieniem produktu przez klienta. W tym kontekście coraz większego znaczenia nabierają narzędzia badania potrzeb klienta, procesy weryfikacji odpowiedniości produktów oraz szkolenia sprzedażowe.

EIOPA zachęca krajowe organy nadzoru do pogłębionych kontroli jakości praktyk doradczych, a nie tylko dokumentacyjnej zgodności. Tylko w ten sposób można zagwarantować, że ochrona konsumenta będzie miała charakter rzeczywisty, a nie jedynie proceduralny.

Mając na uwadze pierwsze analizy przypadków opracowanych w raporcie z 2022 r., ważne jest, aby EIOPA nadal koncentrował się na tym, w jaki sposób główna zasada IDD dotycząca uczciwego, sprawiedliwego i profesjonalnego działania dystrybutorów ubezpieczeń zgodnie z interesem swoich klientów, jest wdrażana na szczeblu krajowym.

W ostatniej publikacji przyjrzymy się różnorodności środków sankcyjnych – od cofnięcia rejestracji po działania prewencyjne – oraz ich znaczeniu dla efektywnego nadzoru.


Skontaktuj się z nami.
+48 22 247 24 98
biuro@czublun.pl
Skorzystaj z formularza
Logo
Kontakt
22 247 24 98
biuro@czublun.pl
Adres
Al. Solidarności 153 lok. 2
00-877 Warszawa
Copyright © Czublun 2025
Polityka prywatności
Realizacja: Noveo Interactive - Agencja Interaktywna