Logo Logo
  • Angielski
Menu

Elektroniczna komunikacja między zakładem ubezpieczeń a klientem

Strona główna
Ubezpieczenia
Elektroniczna komunikacja między zakładem ubezpieczeń a klientem
Szukaj na stronie
  • Please wait..
  • Strona główna
  • O Kancelarii
  • Poznaj nasz zespół
  • Doradztwo prawne
    • Instytucje finansowe
    • Prawo procesowe
    • Prawo gospodarcze
    • Prawo nowych technologii
    • Ochrona danych osobowych
    • Ubezpieczenia
  • Raport prawny
  • Leasing & TSL
  • BeInsured
  • Aktualności
  • Kontakt

Istota i cel projektu

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, którego inicjatorem jest Minister Finansów i Gospodarki. Celem projektu ustawy jest ułatwienie prowadzenia ubezpieczeniowej przez umożliwienie zakładom ubezpieczeń, Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu i ubezpieczającemu przesyłanie informacji, za zgodą i na życzenie klienta, również w postaci elektronicznej. Zaproponowane w projekcie ustawy zmiany odpowiadają na wątpliwości przedsiębiorców co do możliwości wysyłania korespondencji pocztą elektroniczną.

Proponowane zmiany terminologiczne w projekcie ustawy mają na celu usunięcie wszelkich wątpliwości interpretacyjnych i uporządkowanie sposobu komunikacji pomiędzy zakładem ubezpieczeń i Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym a klientem.

Wskazana nowelizacja jest wynikiem realizacji jednego z postulatów inicjatywy przedsiębiorców SprawdzaMY, którego celem jest przygotowanie i zaproponowanie pakietu rozwiązań  w zakresie deregulacji i ułatwień obrotu gospodarczego. Przede wszystkim zwrócono uwagę na niejasności interpretacyjne ze stosowaniem wymogu informowania klientów „na piśmie”. Intencją jest, aby informacje mogły być przesyłane w postaci elektronicznej (np. przy pomocy e-mail), co będzie wymagało uprzedniej zgody klienta. Informacje przesyłane w postaci elektronicznej powinny zawierać zapis tekstowy, np. w postaci skanów dokumentów z odwzorowanym podpisem. W przeciwieństwie do formy dokumentowej, postać elektroniczna przekazywanych informacji nie powinna obejmować nagrania dźwięku, czy obrazu.

Główne zmiany

Nowelizowane przepisy precyzują wykorzystywanie formy elektronicznej w kontaktach z ubezpieczycielami. W art. 819 Kodeksu cywilnego wskazano, że bieg przedawnienia roszczenia o świadczenie do ubezpieczyciela przerywa się także przez zgłoszenie ubezpieczycielowi tego roszczenia lub przez zgłoszenie zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Bieg przedawnienia rozpoczyna się na nowo od dnia, w którym zgłaszający roszczenie lub zdarzenie otrzymał na piśmie oświadczenie ubezpieczyciela o przyznaniu lub odmowie świadczenia. W nowelizacji wskazano, że taki sam skutek będzie miało otrzymanie takiego oświadczenia w postaci elektronicznej, jednak tylko wtedy, gdy zgłaszający wcześniej zgodził się na taką formę komunikacji.

Z kolei w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w art. 14 dodano, że zakład informuje klienta o niemożności zaspokojenia jego roszczeń lub o niepełnym zaspokojeniu drogą elektroniczną (np. mailowo) tylko wtedy, gdy klient wcześniej wyraził na to zgodę.

Stanowisko organów

Podczas konsultacji publicznych liczne organy i instytucje miały możliwości zaopiniowania proponowanych zmian. Urząd Ochrony Danych Osobowych wskazał, że wprowadzenie  wskazanych przepisów powinno zostać poprzedzone testem prywatności oraz oceną skutków dla ochrony danych osobowych. Z kolei Polska Izba Ubezpieczeń zaproponowała zmiany językowe, aby sformułowanie „na papierze” zmienić na „na piśmie”. Komisja Nadzoru Finansowego również zwróciła uwagę na pewne ryzyka związane z niejasnym brzmieniem przepisów.

Etap prac i przewidywane wejście w życie

Projekt został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 3 października 2025 r. i przekierowano go do prac w Sejmie (druk 1797), gdzie ma odbyć się I czytanie. Zgodnie z założeniami projektu ma on wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


Skontaktuj się z nami.
+48 22 247 24 98
biuro@czublun.pl
Skorzystaj z formularza
Logo
Kontakt
22 247 24 98
biuro@czublun.pl
Adres
Al. Solidarności 153 lok. 2
00-877 Warszawa
Copyright © Czublun 2025
Polityka prywatności
Realizacja: Noveo Interactive - Agencja Interaktywna