Logo Logo
  • Angielski
Menu

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała projekt Rekomendacji dla zakładów ubezpieczeń dotyczących dystrybucji ubezpieczeń

Strona główna
Ubezpieczenia
Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała projekt Rekomendacji dla zakładów ubezpieczeń dotyczących dystrybucji ubezpieczeń
Szukaj na stronie
  • Please wait..
  • Strona główna
  • O Kancelarii
  • Poznaj nasz zespół
  • Doradztwo prawne
    • Instytucje finansowe
    • Prawo procesowe
    • Prawo gospodarcze
    • Prawo nowych technologii
    • Ochrona danych osobowych
    • Ubezpieczenia
  • Raport prawny
  • Leasing & TSL
  • BeInsured
  • Aktualności
  • Kontakt

Konsultacje projektu przeprowadzane są z zainteresowanymi podmiotami i instytucjami zgodnie z art. 365 ust. 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (dalej: „uduir”) i będą trwać do 26 maja 2026 r.


Jak możemy wyczytać z projektu, cele wydania Rekomendacji są następujące:

👉🏻 Zapewnienie zgodności działalności zakładów ubezpieczeń z przepisami prawa,

👉🏻 Zapobieżenie naruszaniu interesów ubezpieczających, ubezpieczonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, w szczególności wyeliminowanie oferowania ubezpieczeń niezgodnych z wymaganiami i potrzebami klientów, bądź z niską wartością dla klientów,

👉🏻 Realizacja celów stawianych nadzorowi nad rynkiem finansowym,

👉🏻 Zapewnienie jednolitego i spójnego stosowania przepisów prawa przez zakłady ubezpieczeń,

👉🏻 Wyeliminowanie nieprawidłowości zidentyfikowanych w zakresie wykonywania dystrybucji ubezpieczeń oraz w zakresie sprawowania przez zakłady ubezpieczeń nadzoru nad agentami ubezpieczeniowymi i agentami oferującymi ubezpieczenia uzupełniające.

Co do zasady, Rekomendacje będzie się stosować do umów ubezpieczenia zawartych od dnia ich wdrożenia, z wyjątkami dotyczącymi m.in. odnowień/automatycznych kontynuacji, osób przystępujących do grupowych umów ubezpieczenia zawieranych na cudzy rachunek czy klientów odnawiających uczestnictwo/automatycznie kontynuujących uczestnictwo w grupowych umowach ubezpieczenia zawieranych na cudzy rachunek.


📄 Pierwsza część projektu Rekomendacji określa rolę i obowiązki zarządu i rady nadzorczej zakładu ubezpieczeń w procesie dystrybucji i nadzoru nad dystrybucją ubezpieczeń, w szczególności wskazując na konieczność dokonywania przez zarząd okresowej oceny realizacji zasad dotyczących dystrybucji ubezpieczeń i informowania rady nadzorczej o wynikach tej oceny.

📄 Następnie scharakteryzowane zostały zasady dotyczące organizacji czynności dystrybucyjnych zakładów ubezpieczeń tj. sytuacji, w której zakład ubezpieczeń dystrybuuje ubezpieczenia bez udziału pośredników ubezpieczeniowych. Czynności dystrybucyjne zakładu ubezpieczeń mogą być wykonywane wyłącznie przez osoby fizyczne spełniające wymogi określone w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń (dalej: „udu”) oraz realizujące obowiązek szkoleniowy. W przypadku niezrealizowania obowiązku szkoleniowego, zakład ubezpieczeń niezwłocznie uniemożliwia temu pracownikowi wykonywanie czynności dystrybucyjnych. KNF podkreśla również konieczność sprawowania nadzoru nad pracownikami wykonującymi czynności dystrybucyjne zakładu ubezpieczeń, w tym obowiązek posiadania regulacji wewnętrznych i mechanizmów kontrolnych (np. weryfikacja zasadności skarg i reklamacji).

📄 Kolejnym zagadnieniem będącym przedmiotem Rekomendacji jest obowiązek zapewnienia przez zakłady ubezpieczeń produktów posiadających odpowiednią wartość dla klienta. W przypadku produktów ochronnych, zakład ubezpieczeń zapewnia, aby wartość zakładanych kosztów odszkodowań i świadczeń (bez uwzględnienia kosztów likwidacji szkód, w tym kosztów postępowań sądowych), w ramach wprowadzanego do obrotu produktu ochronnego, wynosiła co najmniej 30% składki ubezpieczeniowej brutto, z uwzględnieniem struktury płci oraz wieku, w przewidywanym portfelu produktu.


Rekomendacje wprowadzają również szczegółowe zasady dotyczące przebiegu, formy oraz udokumentowania analizy potrzeb i wymagań klienta (dalej: „APK”) względem klientów w dystrybucji własnej. Przykładowo są to:

👉🏻 Obowiązek wyraźnego wyodrębnienia APK od innych etapów dystrybucji, tak aby klient miał świadomość, od i do jakiego momentu zakład ubezpieczeń dokonuje analizy i oceny jego wymagań i potrzeb,

👉🏻 Wykonanie analizy wymagań i potrzeb klienta wyłącznie w oparciu o informacje przekazane przez klienta z możliwością wykorzystania informacji przekazanych przez klienta na wcześniejszych etapach współpracy (np. przy okazji zawierania innych umów ubezpieczenia), ale wyłącznie za wyraźną zgodą klienta oraz pod warunkiem szczegółowego wskazania klientowi zakresu i źródła pozyskania tych informacji i uzyskania od klienta potwierdzania ich poprawności i aktualności,

👉🏻 W przypadku odnowienia /automatycznej kontynuacji umowy ubezpieczenia na kolejny okres, akcentowana jest konieczność uzyskania co najmniej informacji, czy wymagania i potrzeby, które zostały określone w APK przeprowadzonej przed zawarciem umowy podlegającej odnowieniu /automatycznej kontynuacji, uległy zmianie,

👉🏻 Zapewnienie klientowi wyboru formy przeprowadzenia APK spośród form wykorzystywanych przez siebie,

👉🏻 KNF wskazuje jednoznacznie, że złożenie przez klienta wniosku ubezpieczeniowego lub treść tego wniosku nie może stanowić wyłącznego potwierdzenia przeprowadzenia APK.


W ramach współpracy zakładów ubezpieczeń z agentami ubezpieczeniowymi, KNF podkreśla:

1️⃣ Obowiązek sprawowania nadzoru w zakresie spełnienia wymogów niezbędnych do wpisu w rejestrze agentów oraz zapewnienia aktualności danych;

2️⃣ Możliwość współpracy tylko z agentami, którzy nadzorują bezpośrednio OFWCA, przy pomocy których wykonują czynności agencyjne. Przed złożeniem wniosku o wpis lub zmianę danych agenta poprzez wpis OFWCA do rejestru agentów, zakład ubezpieczeń ma zweryfikować istnienie stosunku prawnego zapewniającego bezpośredni nadzór agenta nad tymi osobami – w przypadku braku istnienia takiego stosunku lub możliwości weryfikacji jego istnienia, zakład ubezpieczeń nie może złożyć wniosku o wpis,

3️⃣ Konieczność posiadania mechanizmów wykrywania i eliminowania praktyk wykonywania czynności agencyjnych przez osoby upoważnione korzystające z uprawnień i dostępów innej osoby upoważnionej,

4️⃣ Zakaz współpracy z agentami, którzy wykonują czynności agencyjne przy pomocy podmiotów innych niż OFWCA, którym agenci udzielili upoważnień,

5️⃣ Zapewnienie nadzoru nad agentami w zakresie realizacji obowiązków informacyjnych wobec klientów oraz przeprowadzenia APK, w tym powinność przekazania agentom rekomendowanych zasad przeprowadzania APK oraz dokumentowania i realizacji obowiązków informacyjnych,

6️⃣ Obowiązek pozyskiwania informacji o skargach i reklamacjach oraz ewentualnie również o sposobie ich rozpatrzenia.


Zwracamy uwagę na sposób liczenia terminu 18 miesięcy na odbycie pierwszego szkolenia (dotyczy zarówno pracowników zakładu ubezpieczeń, jak i agentów oraz OFWCA).

👉🏻 Pierwsze szkolenie zawodowe należy zrealizować w terminie do 18 miesięcy od rozpoczęcia wykonywania czynności dystrybucyjnych, nie później jednak, niż do końca następnego roku kalendarzowego, po roku w którym pracownik rozpoczął wykonywanie czynności dystrybucyjnych (w zależności od tego, który termin upływa wcześniej).

W ramach współpracy z brokerami ubezpieczeniowymi KNF akcentuje m.in. możliwość współpracy wyłącznie z osobami fizycznymi wpisanymi do rejestru brokerów, zasady wynagradzania (w tym zakaz ustala z brokerem wynagrodzenia dodatkowego, ponad wynagrodzenie należne z tytułu wykonania czynności brokerskich w imieniu lub na rzecz klienta, a uzależnionego od osiągnięcia innego celu, jak np. określonego poziomu przypisu) czy obowiązek udokumentowania współpracy z brokerem.


Ponadto w treści Rekomendacji podkreślono konieczność zapewnienia właściwego przepływu informacji pomiędzy jednostkami zakładu ubezpieczeń odpowiedzialnymi za tworzenie produktu, a odpowiedzialnymi za dystrybucję i nadzór nad dystrybucją.

Rekomendacje są stosowane według zasady „apply or explain”. W przypadku gdy zakłady ubezpieczeń nie będą się do Rekomendacji stosować i nie zamierzają się do nich stosować, zgodnie z treścią art. 365 ust. 5 uduir w określonym terminie są zobowiązane poinformować o tym KNF, jednocześnie wskazując, w jaki sposób zamierzają osiągnąć cele, dla realizacji których Komisja Nadzoru Finansowego wydała Rekomendacje. Takie informacje zostaną ujawnione na jej stronie internetowej.

Rekomendacje zastąpią Wytyczne dla zakładów ubezpieczeń z dnia 24 czerwca 2014 r. dotyczące dystrybucji ubezpieczeń.


Zachęcamy do zapoznania się z całą treścią projektu Rekomendacji: TUTAJ

Uwagi lub opinie można zgłaszać drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej: ZND_DZD@knf.gov.pl lub pisemnie na adres: ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa, skr. poczt. 419.


Skontaktuj się z nami.
+48 22 247 24 98
biuro@czublun.pl
Skorzystaj z formularza
Logo
Kontakt
22 247 24 98
biuro@czublun.pl
Adres
Al. Solidarności 153 lok. 2
00-877 Warszawa
Copyright © Czublun 2025
Polityka prywatności
Realizacja: Noveo Interactive - Agencja Interaktywna