Urząd Komisji Nadzoru Finansowego opublikował listę priorytetów nadzorczych na 2025 rok, m.in. dla sektora ubezpieczeń.
W nowym roku organ nadzorczy planuje skupić się na czterech głównych obszarach:
1️⃣ Wypłacalność zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, w tym przeprowadzenie analiz oceny istotności ryzyka klimatycznego oraz wpływu ryzyka cyber na działalność i wypłacalność zakładów ubezpieczeń, a także wdrożenie ograniczonego monitoringu sytuacji finansowej i wypłacalnościowej istotnych FoS i FoE prowadzących działalność w Polsce.
2️⃣ Jakość produktów ubezpieczeniowych oraz ich obsługa, ze szczególnym uwzględnieniem produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez banki pod względem wartości dla klienta i zgodności z rekomendacją U oraz luki ubezpieczeniowej w ubezpieczeniach katastroficznych, oceny jakości ubezpieczeń majątkowych przez pryzmat wypłat odszkodowań po powodzi w 2024 roku oraz oceny adekwatności składek w poszczególnych grupach ubezpieczeń.
3️⃣ Dystrybucja produktów ubezpieczeniowych – przede wszystkim utrzymanie podwyższonej intensywności kontroli dystrybutorów w zakresie przeprowadzania analizy potrzeb klienta oraz analiza jakości dystrybucji produktów uwzględniających ryzyka katastroficzne z uwzględnieniem doświadczeń z powodzi w 2024 roku, a ponadto wydanie rekomendacji dla zakładów ubezpieczeń dotyczących dystrybucji ubezpieczeń oraz stanowiska dla dystrybutorów ubezpieczeń, nad którymi intensywne prace prowadzi obecnie Urząd.
4️⃣ Ostatnim priorytetem jest wzmocnienie nadzoru nad działalnością lokacyjną zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Dla realizacji tego celu UKNF zamierza opracować podręcznik do nadzoru przestrzegania przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji zasady ostrożnego inwestora, wdrożyć nowe wymogi dotyczące działalności lokacyjnej UFK do nadzoru oraz przygotowywać się do implementacji nowych przepisów UE w zakresie systemu zarządzania ryzykiem płynności zakładów ubezpieczeń oraz reasekuracji.
Nie zapominamy także o tym, że od 17 stycznia 2025 roku stosuje się rozporządzenie DORA, z którym będą wiązać się kontrole stopnia spełnienia wymogów przez podmioty zobligowanego do ich stosowania, w tym kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, zbieranie informacji o incydentach, koordynację testów TLPT, przyjmowanie sprawozdawczości, raportowanie do organów UE oraz współpraca międzynarodowa w zakresie wymiany informacji.
Autor: Kaja Glińska